måndag, februari 12, 2007

Älg efter helg

En påse märkt "älgbiffar" vandrade ur min kyl till tining på köksbordet idag. Jag vet inte vad det var för styckdel, men jag misstänker innanlår. Pelle var pushern och han verkade inte ha några närmare detaljer att delge mig. Hur som helst bestämde jag mig för att det var slöseri att tillaga köttet på något annat sätt än biffviset. Det var gott, men aningen segt. Nästa gång steker jag dem antingen riktigt blodiga, eller så låter jag dem bräsera i sin sås ett tag...


Men vem är jag att klaga? Älg är nästan löjligt gott, och smaken kompromissas inte av hårdhetsgraden på köttet. Helt sanslöst gott! Rödvinssåsen bloggar jag om så småningom, för den kräver ett eget kapitel!

En udda och mycket trevlig sallad skapade jag på äpple och majrova. Magnus blev helt tagen och krävde att få provsmaka ren majrova. Majrovornas pepprighet går väl ihop med dijonsenapen och bryts av på ett trevligt sätt med äpplets sötma. En av mina bättre sallader faktiskt! Fast precis som namnet tillstår har inte majrova säsong nu, utan först på försommaren. Vänta gärna till dess, men kan du inte hålla dig finns italiensk växthusuppdriven rova. Den är god den med, men varken särskilt ekologiskt eller smakmässigt jämställd med den svenska varianten. Fy mig!

Äppel- och majrovesallad
4 personer

1 stort fast äpple
1 majrova
2 msk (gärna kallpressad) rapsolja
1 msk dijonsenap
2 tsk äppelcidervinäger
salt och peppar
2 msk persilja till servering

Blanda senap, olivolja och vinäger på botten av en skål. Det blir en relativt homogen röra. Salta och peppra måttligt. Strimla äpple och majrova (båda utan skal) och blanda med dressingen. Strimla ned persilja alldeles innan servering (den blir saggig om den får ligga för länge med vinägern).

Ett annat tillbehör för dagen var gremolatachampinjonerna med purjo. Gott till både kött och fisk, men extra gott där man behöver lite citronsmak för att lätta upp en annars tung anrättning.

Gremolatachampinjoner med purjolök
4 personer som tillbehör

300 g champinjoner
2 msk smör
det gröna från en purjolök
2 vitlöksklyftor
rivet skal från en halv citron
1 stor vitlöksklyfta
1/2 dl hackad persilja
salt och svartpeppar

Skölj champinjonera om det behövs, inte annars. Skiva dem tunt och lägg dem i en stekpanna. Hacka purjolök grovt och finhacka vitlöken. Stek på hög värme tills de släppt allt vatten och börjar få färg. Tillsätt smöret, purjolöken och vitlöken. Fräs tills purjolöken mjuknar. Salta och peppra och blanda med persiljan. Servera direkt.

PS Tack återigen Pelle för underbar mat. Ta inte åt dig för att jag klagade på biffarna, för de var sjukt goda. Jag måste nog bara veta mer om styckningsdel innan jag tillagar dem optimalt nästa gång... DS

9 kommentarer:

Sannah sa...

Hej Gittan, tack för ditt support i bolognese-racet! Känner mig redan som en vinnare. Den där älg-middagen verkar inte gå av för hackor. Speciellt majrovesalladen väckte lusten hos en kålrabbi-junkie som jag.

Måste säga att jag tycker att dina bilder bara blir bättre och bättre. Bilden på västerbotten-pajen var det lätt kokboksklass på!

Sannah sa...

eller eh, prästostpajen menar jag. My bad.

Anonym sa...

margit! jag visste inte heller vad man skulle göra med just det där köttet, men jag stekte också biff av det, fast vi gjorde det blodigt :)
och ja, det var innanlår och ja, ganska sega :) jag ska bättra mig :)
väldigt bra bilder förresten!

Anonym sa...

hann du köpa vinet sen då?

Anonym sa...

gitto, tävling på ragazze nu! kom igen nu å var med!

Jens sa...

Gitto, du som bor i Kalmar, vet du något om det kinesiska centrat som har öppnat hos dig precis. Vad jag har förstått så är det 1000-tals kinesiska företag som visar upp sig där. Är det något intressant för privatpersoner eller bara företag? Och framför allt, är det något intressant ur matsynpunkt???

Kinna Jonsson sa...

Oj så gott det här låter. Vilka fina bilder och bra recept. Håller med om att älgkött är i en klass för sig. Kanske skulle det gå att möra det genom att låta det ligga några dagar i kylen. Jag har gjort det med nötkött och utskurna biffar har nästan kravlat iväg själva så möra har de blivit. Inget för den äckelmagade dock för de fick en lite konstig yta (som tvättas bort med vinäger eller ättika). Helst ska köttet hänga ett tag i hel stycksida.

Anonym sa...

Aha... de hade visst bara precis börjat bygga på det kinesiska centret, douh!

Anonym sa...

Mums vad gott!

ett tips för att få ihop senapsdressingen i ett kick är att använda en "latte"-visp.