söndag, februari 18, 2007

Vildsvinspytt med äppelyoghurt


Pyttar av olika slag är ett praktiskt sätt att ta vara på alla de där resterna man har i kylen. Därför är det egentligen ingen vits med ett recept, men här har ni i alla fall en skiss på dagens variant. Fast jag ljuger lite i receptet, jag hade inget sidfläsk i. Men jag skulle velat ha.

Vildsvinspytt
4 personer

ta förslagsvis:
2 gula lökar, hackade
1 vitlöksklyfta, hackad
1 bit rotselleri, skuren i tärningar
smör eller margarin till stekning
5 kokta potatisar skurna i tärningar
200 g vildsvinstek i tärningar
100 g rimmat sidfläsk
en näve kokta haricot vertes
salt och svartpeppar
hackad persilja

Stek lök, vitlök och rotselleri mjukt i matfettet i en stor panna. Tillsätt potatisen och stek på medelhög värme tills potatisen får vacker färg. Stek sidfläsket knaprigt i en annan panna (eller varmhåll rotfrukterna i ugnen så länge och stek fläsket i en ny omgång i samma panna) och låt rinna av. Stek vildsvinsköttet i fettet från sidfläsket. Blanda ihop allting i den stora pannan, tillsätt haricot vertes och persija, salta och peppra rejält och låt allt bli varmt. Servera med till exempel äppelyoghurten nedan.

Äppelyoghurt

1,5 dl mezeyoghurt
1 msk dijonsenap
1 tsk honung
1 litet rivet äpple

Blanda ihop allt i en skål och ställ svalt.

Jag serverade också lite apfelrotkohl till. Den hittade jag i en mystisk burk i skafferiet. Har man inte sådan tur är lite inlagd gurka inte fel.

Inga kommentarer: