tisdag, juli 10, 2007

Perfekta bönor!

Jag har totalt snöat in på Risentas rostade sojabönor med med lök- och vitlöksmak. Kan vara det godaste snackset sedan friterade baconsvålar (och där sjönk just förtroendet för min snacksmat som en sten, misstänker jag). De är knapriga och med ett bra tuggmotstånd utan att vara för hårda, och de tunna ytterskalen frasar härligt mellan tänderna, lite som jag tänker mig friterade gräshoppor. Dessutom har själva de lite av den där sortens kolhydratmjölighet som jag bara älskar, även om proteininnehållet är trevligt högt för eventuella GI-vänner. Smaken är mycket trevlig: lite som sourcream & onion fast utan den där sura eftersmaken som förstör andedräkten i flera timmar efteråt - i stället finns där en fin bakgrundssötma som förhöjer löksmaken . Vitlöken i det hela drar visserligen ganska mycket åt vitlökspulverhållet (döh! det är ju just vitlökspulver bönorna smaksatts med), men ändå inte så markant att det stör.

Sältan är ganska hög, smaken är rejält tilltagen och bönorna små, vilket gör att det lilla 50 gramspaketet inte känns speciellt snålt tilltaget alls. Jag levde på det en hel tvkväll, och då åt ändå Magnus i alla fall en tredjedel av påsen. Bra mycket bättre än att glufsa chips (även om Magnus, som blivit oroväckande mager av de stressiga arbetsdagarna, åt chips utöver sojabönorna). De rekommenderas verkligen.

Och nej, jag har inte fått betalt för att skriva det här, eller ens fått några gratisprov. Jag hittade bönorna på en undanskymd plats hos min lokala närbutik för endast tre kronor per förpackning. I morgon ska jag gå dit och stödköpa upp rubbet, för slår inte den här produkten kommer jag bli tvungen att starta egen tillverkning.

6 kommentarer:

Lallamen sa...

Inte dumma alls...
Jag har haft en påse liggande sedan en vecka tillbaka men inte kommit mig för att öppna den. Nu när jag läste din blogg blev det av.
I mina försök att ta mig från strl 46 till kanske 40 med lite tur låter jag bli chips sedan en månad tillbaka. Inte lätt för en chipsoman som jag men de här kan faktiskt fungera som lite substitut i alla fall.

Anonym sa...

Hur många kalorier per 100 gram?

Anonym sa...

Såg att det var 482 kcal på Risentas hemsida. Att detta skulle vara ett hälsosammare alternativ går jag inte på. Chips innehåller ungefär lika mycket.

Gitto sa...

anonym: Visst har du rätt, och kaloriinnehållet borde jag ha nämnt. Skillnaden för mig (men kanske inte för alla) är att jag känner mig bra mycket mer nöjd på 50 g sojabönor än på 100 g chips, och däri ligger vinsten - det är ju bekant att protein (28 g i bönorna, jämfört med runt 5 gram i chipsen) mättar bättre än kolhydrater. Det krävs alltså lite mindre av det goda, och då blir det ju en kalorivinst ändå - det är det jag menar främst.

Och dessutom är den lilla förpackningen, i alla fall i min värld, ett bra intiativ, eftersom stora förpackningar i forskning har visat sig uppmuntra till större konsumtion.

Men - precis som du påpekar - är det är inget direkt hälsoalternativ om man äter lika mycket av bönorna som man skulle äta av chips.

CrimsonAnna sa...

Mycket mumsiga bönor. Kan också berätta att soja-bönor verkar hormonbalanserande för oss tjejer. Man blir mindre PMS-ig:)

Tänkte skicka ett mejl till dig och be om tips när det gäller att odla kryddväxter i köksfönstret.

Jessica sa...

Har man haft hormonkänslig bröstcancer, äggstockscancer och vissa hormonsjukdomar ska man inte äta sojabönor.

De hade enorma kvantiteter av de här bönorna på Coop Extra när jag var förbi idag, Gitto. Vill du ha stödköpande så stödköper jag och skickar :).