tisdag, juli 24, 2007

Fint besök...

Ett vackert par i mitt kök! Johanna är för övrigt en otroligt duktig guldsmed med eget företag. Hennes väldigt vackra smycken kan ni kolla in här... Hade Magnus friat - vilket han redan klargjort att han aldrig ämnar göra (tror man inte på äktenskap så gör man inte, och det är ingenting jag grämer mig över)- vet jag vem som skulle gjort ringarna.

Min gamla vän Johanna och hennes charmige blivande man Simon kom på besök i söndags. Vi har inte setts på fem år, på grund av en alkoholrelaterad incident när jag råkade lägga min mobil i ett glas rödvin. Eftersom kontakterna var sparade på själva telefonminnet förrsvann halva min bekantskapskrets i ett slag, och eftersom jag dessutom bytte nummer i och med den nya mobilen var mina kontakter dubbelt avskurna. Den som jag beklagat mest att hon försvann ur mitt liv var Johanna. Men nu är hon i alla fall tillbaka, i och med att Simon hittat mig på Tasteline.

Johanna är alltså den person som jag på fyllan alltid försökte steka ost med, eftersom hon förälskat sig i rätten i Prag och alltid talade om osten som den perfekta bakfyllematen. Eftersom vi var fulla, unga och dumma kom vi aldrig på det här med panering, varför den stekta osten pinsamt nog aldrig lyckades. Däremot skapade vi ett fint mögelstinkande os den gången vi försökte steka en bit Danablu efter en ovanligt blöt kväll. Min inneboende lillasyrra vaknade ur sin skönhetssömn och gick helt sonika upp och spydde av stanken.

Hur som helst, vad vore bättre att bjuda Johanna på än tjeckisk stekt ost, komplett med tartarsås och kokt potatis? Givetvis var jag livrädd att allt skulle gå fel, men det visade sig så busenkelt att jag inte för min själ kan förstå hur jag någonsin kunde misslyckas.

Men innan osten serverade jag en liten snackstallrik av den gamla skolan. Strimlad paprika, blomkålsbuketter, halva rädisor och stekta brödskivor serverades tillsammans med en trevlig mexicoinspirerad dipp på svarta bönor och chipotle.

Dippen är ungefär lika estetiskt frånstötande som den är god... Men låt dig inte luras av utseendet - det här är en smakmässig hit!

Dipp på svarta bönor och chipotle

1 burk svarta bönor
1 torkad chipotle
1 vitlöksklyfta
1 doft spiskummin
1/2 tsk salt
2 msk citronsaft
1 dl turkisk yoghurt
1/2 dl hackad koriander eller persija

Skölj av bönorna i ett durkslag och låt dem rinna av. Blötlägg chipotlechilin i hett vatten och låt ligga tills den mjuknat (det tar runt en timme).

Hacka chipotlen och vitlöken och lägg dem tillsammans med bönorna, spiskumminen och saltet i en matberedare (eller mosa ihop med gaffel) och mixa till en någorlunda jämn smet. Smaka av med citronsaft och rör ned (mixa inte - då blir röran för lös!) yoghurten och koriandern eller persiljan. Servera med grönsaksstavar och kanske lite nachos till.

Det här är en rent genialisk rätt i all sin enkelhet och alla var överrens om att det smakade precis som det skulle. Edamerost är det som - enligt mina eftersökningar - används i Tjeckien, men givetvis går det också med någon annan någorlunda mild ost. Jag anger inga exakta mått i det här receptet av den enkla anledningen att det inte behövs.

Det här med att fotografera maten kom jag på mitt i portionen - jag blev nog distraherad av det synnerligen trevliga sällskapet! Till höger en trevlig sallad på machesallat, ärtskott, gul paprika, rädisor och rostade solrosfrön med en underbar senapsdressing som ni får receptet på när jag väl lyckas återskapa den.

Friterad ost (
Smažený sýr)
per portion

1 1/2-2 cm tjock skiva edamerost (eller annan mild ost)
vetemjöl
uppvispat ägg
ströbröd
neutral olja

Häll olja i en stekpanna i ett centimetertjockt lager. Hetta upp ordentligt, men inte så att oljan börjar ryka. En brödbit ska bli gyllene på runt 30 sekunder. Vänd först osten i vetemjöl, sedan i ägg och sist i ströbrödet. Var noga med att ostbiten är helt täckt med paneringen. Stek den 30-45 sekunder på varje sida och servera med tartarsås och kokt potatis.

Jag vet att jag redan gett ett recept på tartarsås, men det här receptet är faktiskt ännu bättre! Det här receptet ger en stor sats, men det finns en tanke bakom. Kokar du dessutom lite extra potatis till den stekta osten så kan du lätt göra en ljuvlig potatissallad till dagen efter genom att blanda tartarsåsen med en aning tjock yoghurt och tärna ned potatisresterna. Perfekt tillbehör till eventuell överbliven stekt ost!

Tartarsås II

2 äggulor
2 tsk dijonsenap
2 äggulor
2 dl rapsolja
2 msk grovhackad kapris
3 msk hackad saltgurka
2 msk finhackad gul lök
1 msk finriven pepparrot
1-2 msk pressad citron
ev salt

Blanda äggulor och dijonsenap. Vispa ned oljan, först droppvis, sedan större mängder åt gången tills du fått en fast majonäs. Tillsätt kapris, saltgurka, lök och pepparrot. Smaka av med citronsaft och eventuellt lite salt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Err, bara för att man inte "tror på äktenskap" är väl ingen anledning att inte köpa dig en fin ring? Du kan ju bära den på ett annat finger och kalla ert förbund för "kulinariskt partnerskap" eller nåt sånt.

Jessica sa...

Stekt och sedermera fastbränd danablu?
Fick ni slänga stekpannan?

Gitto sa...

felix: Jo, det är sant. Men det gäller att övertyga honom om det också. Och dessutom kommer äktenskap mellan oss i och med att vi får barn - det har jag redan klargjort att jag kräver av rent juridiska skäl. Men Magnus är romantisk på många sätt, men det här med äktenskap, eller annan sammansmältning är uppenbarligen inget för honom.

Jessika: Nä, stekpannan klarade sig faktiskt. Min syrra däremot var helt knäckt dagen efter. Själv var jag fortfarande berusad, men hon betedde sig rätt bakfullt, trots att hon inte rört en droppe. :)

Översättarhelena sa...

Åh, Gyllene Prag fast hemma! Måste testas!

Simon sa...

Jag kan intyga att det var mycket god mat och dessutom väldigt trevligt sällskap. Synd att det inte hanns med någon öl på puben det här Kalmar-besöket, men det får vi ta nästa gång.