lördag, juli 21, 2007

Boklördag

Idag är jag återigen ledig eftersom jag lyckats byta bort dagens pass med servitrisen H. Jag avundas henne inte, de senaste dagarna har varit otroligt intensiva, och dessutom är chefen i faggorna i helgen. Eftersom jag dessutom är ledig i morgon känner jag mig nästan som en vanlig svenssonknegare - förutom att alla andra har semester den här tiden på året.

Hur som helst gör jag inte ett skapande dugg. Jag har precis läst ut Tore Jansons fantastiskt intressanta och välformulerade bok Romarinnor och romare, ett härligt och ganska snaskigt stycke kulturhistoria från en tid både lik och olik vår egen - boken avhandlar bland annat incestuösa förhållanden, mordkonspirationer och antydda sexorgier. Dock lyckas den pensionerade latinprofessorn Tore Janson ändå höja sig långt över kvällstidningarnas braskande rubriker, och har skapat en mycket njutbar bok med relativt fristående kapitel. Precis som alltid när man läser kulturhistoriska personbeskrivningar förvånas man över hur allmängiltigt människans känsloliv är bortom den kulturella fernissan (då syftar jag inte på incesten och sexorgierna utan på sådant som makthunger, viljan att lämna ett avtryck i historien , kärlek och känslan av ungdomens förfall och brist på respekt). Ett extra plus i kanten för Jansons uttalade vilja att skildra kvinnan i den romerska vardagen (vilket även kan utläsas av titeln), trots den skriande bristen på källor.

Nu har jag övergått till mer lättvindig, men inte desto mindre underhållande läsning i Marina Lewyckas En kort berättelse om traktorer på ukrainska. På köpet får man en intressant och obehaglig lektion i Ukrainas historia. Men mest lockar ändå intrigen: blond lycksökande vamp förför och gifter sig med en gammal ukrainsk änkling och döttrarna får rycka in och rädda gubben. Humor med hjärta.

Snart väntar Joyce Carol Oates Älskad, saknad, som jag dock är lite skeptisk till, trots att jag älskar författaren och nog har ett tjugotal böcker ur hennes nästintill maniska publicering. Efter att ha njutningsfullt sträckläst Fallen förra julen vet jag vad hon är kapabel till och har svårt att nöja mig med mindre. Samtidigt är hon en trygghet på den litterära scenen, eftersom hon på ett behagligt vis återanvänder sina teman, romanstereotyper och sitt språk. På många sätt skriver hon samma roman gång på gång, men det är aldrig dålig läsning, även om man ibland blir besviken.

Och slutligen ska jag läsa en hel del John le Carré (jag har lämnat in en stående beställning på le Carréböcker på alla Kalmars antikvariat), Stieg Larssons Män som hatar kvinnor (jag måste ju ta reda på vad all hajp handlar om - dessutom har jag läst utdrag ur tredje delen i DN Kultur och blev faktiskt lite nyfiken. Sist, men inte minst, fick min far alla tre delar i 80-årspresent av en vän och sträckläste dem samt hyllar dem. Det är samma man som i snart 20 år hävdat att skönlitteratur är ett förkastligt slöseri med tiden, när man i stället kan läsa biografier och historiska skildringar av sådant som faktiskt hänt), samt Den mänskliga faktorn av Graham Greene. Jag har precis avslutat Vår man i Havanna och förstår inte hur jag någonsin kunnat ha missa den - en helt fantastisk tragikomisk liten bok med en huvudperson som på många sätt är den brittiska motsvarigheten till Camus Mersault, och på många sätt hans totala motpol.

Och dessutom dricker jag återigen rosévin och har helt skamlöst ätit fyra varmkorvar från munkacharkuteriet - garanterat smålands bästa kokkorv (Ölands bästa korv är, som ni alla säkert vet vid det här laget, Rosas korv)!

2 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Om det �r en tr�st-jag har inte heller semester just nu.

Anonym sa...

Vad hände med Matfeber? :(