måndag, november 13, 2006

Tarhonya


Jag tog en tur till min mor i Södercentrum, vilket resulterade i att jag äntligen fick lägga vantarna på påsen med tarhonya som har ruvat i skafferiet sedan i vintras. Tarhonya är en ungersk uppfinning och är i princip en riven och torkad äggpasta. Den ska först brynas i smör och sedan kokas. Jag har aldrig smakat det, vilket förklarar mina lystna blickar in i skafferiet varje gång jag är där. Allt nytt är per definition gott, i alla fall tills det är avsmakat!

Jag ska utgå från receptet på baksidan av paketet, när jag väl lyckats avkoda det. Tyska är inte direkt mitt langue préférée (inte franska heller, jag röstar på spanskan som det mest logiska, lättfattliga och uttalsvänliga språket), men jag har förstått att det ska vara lök och paprika med i leken. Och kycklingbuljong. Det kommer att bli gott, det är jag övertygad om.

Inga kommentarer: