torsdag, november 16, 2006

Det oknådade brödet i majstappning!


Efter succén med Jim Laheys bröd var jag tvungen att experimentera lite. Jag tror att jag redan tidigare bloggat om min oförmåga att följa recept, och det här var inget undantag. Jag tänker alltid "vad händer om...". Som kemist vore jag livsfarlig, men som matlagare är det både en tillgång och en förbannelse.

Således bytte jag ut 2,5 dl vetemjöl mot majsmjöl, och resultatet blev utmärkt. Visserligen blev degen som väntat saggigare, eftersom majsmjölet inte innehåller gluten (det som får degen att klibba ihop och håller kvar koldioxidbubblorna från jästen, läs mer här om du är intresserad av brödvetenskap), men det gick bra att forma degen ändå. Det färdiga resultatet blev inte lika grovporigt och lite kompaktare än vetemjölsvarianten, men med en mild, fin majssmak och ännu krispigare skorpa än det förra brödet.



Vad gör man då med sitt bröd? Har man en utschasad nattarbetande pojkvän i sängen ser man till att skapa en stadig frukost (det behövs klockan fyra på eftermiddagen!). I sällskap med knaperstekt bacon och en röra av rivna äpplen, dijonsenap, rostade solrosfrön och majonäs blev det en mättande och mycket god smörgås. Hade jag haft en gnutta rödlök hemma hade det också åkt ned i röran!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart! Det måste jag skriva in i mitt minne. Majsmjöl.

Anonym sa...

Räkna med att pojkvännen aldrig kommer att vilja sluta med nattskiften efter detta.

Anonym sa...

Neeej, jag har drabbats av bloggförbannelsen, jag kan inte plugga bara läsa blogg. Nu måste jag läsa din varje dag också (förut bara matälskaren i daglig dos). Mitt uppsatssynopsis ligger fortfarande oförlöst i min hjärna trots inämningstvång. Men denna blogg är grym! Tack.

Jag vill också ha en blogg, min burritomiddag med bacon, fänkål och massa worcestershiresås i köttfärsröran förtjänar att omskrivas. Men det enda som bör omskrivas av mig är c-uppsatsen. W-shiresås rules!

Anonym sa...

Jag undrar: är alla ni i bloggkommentarerna polare? Det verkar så. oskar, max, jessica, x-tian, ni är överallt.

Gitto sa...

umustudenten: gör det, det blev riktigt gott!

oscar: haha, han var helt knäckt och sov 6 timmar på dagen och 12 timmar i natt och var fortfarande förstörd när han vaknade, så jag tror inga mackor i världen kan få honom att fortsätta sin nattliga bana. :)

anna: Jag är smickrad över att stå på din dagliga läslista. Jag tycker absolut du ska starta en blogg, det är helt beroendeframkallande och vansinnigt roligt! Och lycka till med uppsatsen! RE

Xtian sa...

anna: har träffat Max och Oskar. en gång var. Allt pga bloggandet. Har gått från att gilla att blogga till att älska att läsa andras bloggar(där Gittos är min Kalmar-älskling och matinspiratör). Och ibland kommentera.... Men måste tillbax till Redaktionen på FastFoodLovers nu, de andra sitter som på nålar o väntar på mig. Precis som du bör skriva uppsats istället för att läsa här... ; )

Sjyssta burritos förresten, helt klart bra tips med W-såsen.

Anonym sa...

Jag erkänner. Har träffat Xtian en gång. Väldigt trevligt var det dessutom. Max känns som han är en polare. Men när jag tänker efter har jag aldrig träffat honom :) Märkligt detta med bloggar. Jessica har jag (ännu) inte haft nöjet att träffa.

Anonym sa...

Varianterna växer. Jag har provat byta ut lite vetemjöl mot dinkel. Tja. Fungerar även det. Bildbevis på http://user.it.uu.se/~erikb/?id=1164019304

Gitto sa...

Den såg fin ut! Jag satte faktiskt en på hälften dinkel idag, och lite extra mjöl. Hade också ett par matskedar rågsurdeg i, bara för att se vad som händer!