lördag, november 25, 2006

Stupfull kastrull

Kvällen var mycket trevlig och ganska keltisk. Magnus vann i yatsy. Jag spillde vin i sängen (sängen dubblerar som soffa i min lilla studentlya). Vi såg på film. Jag blev ganska full. Vi åt en mycket god portergryta. Jag skriver som Johan Esk*. Punkt.

Med porter blir grytan riktigt mustig. Det ger både fyllighet och en härlig liten beska som konstrasterar fint mot det sötfruktiga från vinbärsgelén, det mörkokta köttet och den salta, rökiga baconen. Annat kött än högrev går givetvis bra, men just den styckningsdelen är en favorit i grytan. Den är förhållandevis billig och har mycket smak och är som gjort för murriga höstkvällar.


Portergryta
en jäkla massa

1,2 kilo högrev
2 msk smör
2 msk neutral olja
3 stora gula lökar
4 vitlöksklyftor
5 dl porter
3 dl vatten
1 tärning mörk oxbuljong
4 lagerblad
2 msk tomatpuré
2 tsk torkad timjan
någon matsked svartvinbärsgelé
4-5 morötter
200 g färska champinjoner
1 paket bacon
3 msk vetemjöl
2 dl grädde (av den sort som ditt samvete tillåter dig, jag tog vispgrädde)
hackad persilja efter eget tycke
salt och peppar

Putsa högreven från överflödigt fett och hinnor. Det är inte jättenoga, men det är skönt att ha skurit bort de där stora fettsjoken som lägger sig som jello i munnen annars. Skär köttet i grytbitar. Klyfta löken och hacka vitlöken. Hetta upp en stekpanna med hälften olja, hälfen smör och bryn grytbitarna på hög värme - några i taget, annars börjar det bara koka! Grytbitarna ska få fin färg. Flytta över dem allt eftersom till en stor gryta. I med lök och vitlök och slå på porter. Tillsätt vatten så att köttet är nätt och jämnt täckt och släng i lagerblad, buljong och tomatpuré. Låt koka upp och koka under lock i alla fall en timme, gärna en och en halv. Skala eller skrapa morötterna och skär i bitar. Släng i morötterna och timjan i grytan. Smaka av med lite svartvinbärsgelé och salt och peppar. Rör ut grädden i vetemjölet. Börja med lite grädde och rör in resten när du fått en jämn smet, på det viset slipper du tråkiga mjölklumpar i den färdiga grytan. Tillsätt redningen till grytan. Kvarta champinjonerna, eller låt dem vara hela om du hittat små söta pyttesvampar i butiken eller skogen. Lägg dem i en stekpanna och låt dem släppa ur sig sin vätska. När svampen kokat torr tillsätter du lite smör och steker dem vackra. Låt dem åka ned i grytan. Skär baconen smått och fräs dem halvknapriga i samma panna. Blanda i baconen alldeles mot slutet när morötterna är färdigkokta. Strö till sist över lite hackad persilja och servera med kokt potatis, brysselkål och svartvinbärsgelé.

*Nej, jag ska inte vara elak nu igen! Men Johan Esk är inte direkt förtjust i bisatser.

Uppdatering! Jag fick ett halvt upprört mejl om att det inte ska vara grädde i en "riktig" portergryta. Det vet jag, men det här är min portergryta, och det faktum att det är porter i den torde göra att jag kan kalla den just portergryta. Hade den däremot varit baserad på makaroner och äggstanning hade jag förstått upprördheten, men nu blir det mest ordmärkning av det hela. Hur som helst, anledningen till att jag hade grädde i grytan är att jag råkade slänga i en buljongtärning för mycket, och någonting var jag tvungen att göra för att reparera skadan. Lite grädde gjorde susen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Säsong för upprörda mejl typ ;)?!
Jag har planerat för att göra slottsstek i flera dagar men jag glömmer att köpa ansjovis till såsen.

Lisa sa...

Kag gillar inte grädde i såser. Fock nog under min krogtid. Men om andra har det kvittar mig lika.

Jag blev hemskt sugen att göra en köttfärslimpa skuden i porter och svartvinbär som jag lärde mig under min utbildning. Gudars vad gott!

Åh, slottstek med ansjovis. Det måste jag också göra.

Gitto sa...

Mmm, slottstek. Det är jag också sugen på.

Grädden var god i grytan, men jag hade nog hellre skippat den där extra buljongtärningen. Den där härliga portermustigheten försvann lite i jolmigheten.

Och köttfärslimpan får du gärna lägga ut receptet på om du för för dig att göra den. Det låter underbart!