tisdag, november 21, 2006

Kalmarpärlor del 2: Mikrolivs

Xtian, det här är till dig!


Skylten ser inte mycket ut för världen när man går förbi den, och faktum är att jag länge missade Mikrolivs, trots att det är den butik som ligger allra närmast mitt hem. Men har man väl en gång gått dit är det omöjligt att inte återvända.


För trots sitt väldigt anspråkslösa yttre har man lyckats pressa in ovanligt mycket varor i sin butik, däribland Kalmars i särklass bästa fetaost. Lägg till kalamataoliver, färskt saftiga fikon och hysteriskt många sorters juice. Vanligtvis hittar man på sin höjd Eldorados villfarelse till apelsinjuice i sådana här småbutiker, men här tronar rader av tropicanajuicer.


Det finns även en liten, men välfylld hylla med allt från vindolmar till basmatiris och min personliga favorit: en stor konservburk med den något kryptiska texten "Sheep's head & feet". Någon gång ska den införskaffas och provsmakas.

Även kryddhyllan innehåller trevliga alternativ till piffi allkrydda, däribland Kalmars troligen enda sumak, men även frystorkad mynta i jätteförpackningar samt en hel del mystiska omärkta påsar som gissningsvis innehåller mald koriander.


Bakom kattmaten gömmer sig märkligt nog en liten tavla...

Det enda smolket glädjebägaren är de tragiskt skarphärskna pinjenötterna som lever en undanskymd tillvaro bland naturgodiset. Hade man haft vett nog att slänga in dem bland de andra kylvarorna hade Mikrolivs stigit ytterligare i graderna!


När vi är inne i butiken för att ta lite foton och fylla på hemmets och kroppens folkölsdepåer får vi sällskap av en öländsk bonde i butiken. När jag förklarar mitt ärende för ägaren och frågar om jag får ta lite foton utbrister bonden i en lång och mycket entusiastisk monolog om förträffligheten på Mikrolivs fetaost. "Skriv om den!" uppmanar han mig, "Det är nog södra Sveriges bästa!". Visserligen har jag även tidigare propagerat för Grekbutiken på Möllan som vinnare av den kategorin, men Mikrolivs kommer inte långt efter. Härligt krämig, precis lagom sälta och alltid oförskämt färsk, vilket hör till ovanligheterna i småbutiker som denna. Och det förstås, räknar man in det relativa avståndet från mitt hem så vinner Mikrolivs på KO.

Mikrolivs
Smålandsgatan 3
392 33 Kalmar
Öppet 9-21 dagligen

Att bilderna är suddiga och ostrukturerade har ingenting med den utmärkta kameran att göra, det beror enbart på fotografens promillehalt.

2 kommentarer:

Xtian sa...

I love you! och Mikro Livs!
Tårar i ögonen, igenkännande leende och en längtan efter fetaost...

Du gjorde min kväll, vecka och månad. Kanske en de bästa julklapparna i år.

Verkar jag överdrivet glad? Det är jag!

Gitto sa...

xtian: härligt att kunna göra dig glad med så enkla medel! :)