tisdag, november 07, 2006

Lammrevbenspjäll à la Lammet & Grisen

Alla som någon gång satt sin fot på norra Öland har troligen varit på Lammet & Grisen. Så även jag. Kanske främst för att min far byggde det.

Lammet & Grisen är, för alla de som inte vet, en vitkaklad spansk hacienda mitt på det nordöländska alvaret. Restaurangen lockar med helstekt lamm och gris under öppen himmel, och serverar dessutom bakpotatis, en gedigen salladsbuffé och lakritsshots till alla de ölänningar som överlevt 90-talet, men inte är villiga att lämna det ännu.

Hur zom helst, Lammet & Grisen serverar det godaste lammkött som någonsin tillagats på Öland. Grisköttet säljer bättre, men tack vare farbror Bengt har jag lärt mig att verkligen uppskatta lammkött - och främst de mer udda delarna. Farbror Bengt har de senaste bjudit mig på deras 300-kronors ät-kött-tills-du-dör-buffé under förutsättning att jag inte rör grisköttet, eftersom det enligt honom är ett gift. Däremot får man gärna äta ett helt ben av lamm, blodig lammfilé eller krispiga lammrevbensspjäll. Som tur är, är Lammet & Grisen fortfarande ett släktföretag, och mannen som står i trancheringen är Bengts son Andreas. Han förser oss alltid med de ljuvligaste och saftigaste lammdelar som går att uppbringa...

Jag ville så gärna återskapa de goda lammrevbenspjäll jag ätit på Lammet & Grisen. Första gången jag försökte använde jag på tok för hög ugnsvärme, vilket gav mig segt lammkött mellan stora, vämjeliga klumpar fett och ben. Det här gången använde jag mig, tack och lov, av mitt sunda förnuft. Resultatet blev helt underbart.



Lammrevbenspjäll

För två hungriga

I kilo tunna lammrevben i bitar
1 msk olivolja
salt och peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Olja en ugnsplåt och lägg revbenen med bensidan ner. Vänd då och då och knivmörda de köttiga bitarna med en kniv då och då så att fettet kan rinna ur. Salta och peppra mot slutet. Låt stå i ugn minst 1 1/2 timme, men gärna upp till 2 timmar, beroende på hur knaprigt chipsliknande du vill ha slutresultatet.

Ät au naturelle. Potatissallad är gott till. Liksom ett gott vin.

Att notera är att mina föräldrar träffades och blev ett par under Lammet & Grisens första sommar. På grund av åldersskillnaden på 20 år är familjeskämtet att pappa är grisen och mamma är lammet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig ätit just lammrevbensspjäll. Är de som vanliga spjäll? Jag menar, lammkotletter ser ju lite knepiga ut?

Gitto sa...

Allt som är av lamm och har mer än ett sidgående ben i samma riktning är lammrevbensspjäll. Det funkar faktiskt lika bra med vanlig slaksida, som brukar vara lätt att hitta på ICA. Jag köpte ju ett halvt halal-lamm på Coop, och då fick man med en massa sköna revbensbitar. Tänk dig hur det skulle se ut om du sågade sönder en människa. :) Det enda viktiga är att man låter köttet svettas ut så mycket fett som möjligt, så det blir så där krispigt chipsliknande.

Gunilla sa...

Aha, nu börjar jag fatta hur det hänger ihop, Spanien–norra Öland... Hmmm...
Har faktiskt bara varit en gång på Lammet&Grisen, men det är ju verkligen ett helt osannolikt ställe!

Anonym sa...

Jag hoppas du aldrig mer köper halal kött av ngt slag!
Mvh Evy