måndag, maj 14, 2007

Somnambulerande middag?

Lördagens middag var synnerligen fräsch, och kom egentligen till av en slump. Tråkigt som jag hade (Magnus jobbade som vanligt) tog jag med min syster Claudia till kvällens matinköp. Eller i alla fall hennes röst i telefonen (vi talar gratis med varandra i mobilen). Jag hade ingen aning om vad jag egentligen ville ha, och det blev inte mycket lättare av Claudias och mitt konstanta tjattrande (vad vi talade om har jag ingen aning om, ljudskapandet är ibland ett ändamål i sig). Alltså vankade jag säkert 10 varv runt butiken. Tittade här och där. Plockade åt mig lite allt möjligt. Kommer hem och tittar i kassen. Va? Köpte jag allt det här? Melon? Pilgrimsmusslor? Citronmeliss? Tydligen hade mitt undermedvetna redan komponerat ihop middagen utan min hjälp.

Toast med grillade pilgrimsmusslor, melon och citronmeliss
2 personer

1/2 galiamelon
1 dl citronmelissblad
1/2 dl olivolja
2 msk pressad citron
salt, nymalen svartpeppar

8 pilgrimsmusslor
olivolja till pensling

2 nävar blandad sallat
2 rostade eller smörstekta brödskivor
flingsalt

Skala och skär melonen i bitar. Hacka citronmelissbladen mycket fint, och blanda dem med olivoljan och citronen. Smaka av med salt och peppar. Blanda citronetten med melonbitarna.

Hetta upp en grillpanna till hög värme. Pensla pilgrimsmusslorna med oljan och grilla dem på hög värme, 1 minut på varje sida räcker.

Lägg salladsbladen på toasten, fördela melonbitarna runtomkring och placera pilgrimsmusslorna överst. Skeda över lite av melondressingen på musslorna och strö över lite extra flingsalt. Ät genast!

Inga kommentarer: