fredag, september 21, 2007

Retropaj


En egenhet jag har är att jag är barnsligt förtjust i gamla Köksalmanack (sådana där med en leende mor och barn på framsidan). Om jag hade haft någon samlarinstinkt överhuvudtaget hade jag säkert haft varenda årgång vackert uppradade i bokhyllan, men som det är nu ligger de inklämda lite här och var. Framför allt fascineras jag av veckomenyerna och de märkliga recept som bjuds. Åt någon verkligen isterbandspaprika, kokt potatis och stekt ägg (dagens middag enlig 1981 års utgåva)? Visserligen låter det inte allt för tokigt, om än lite märkliga smakblandningar:

"Smula 3 isterband i het panna. Bryn och sätt till 1 litet paket frysta ärtor, 1 dl hackad syltlök och 1 tsk smulad basilika. Fyll röran i 4 urkärnade och förvällda paprikor."

Se där ja.

Även om jag lusläser recepten med förtjusning har jag aldrig hittat något som riktigt fallit mig på läppen - i alla fall inte tillräckligt för att faktiskt laga till det. Men häromveckan tog jag mig faktiskt i kragen och lagade till en persikopaj, även den ur 1981 års utgåva. Eftersom det är mitt födelseår känner jag en särskild samhörighet med den boken. Och visst är det roligt att veta att samtidigt som jag tog mina första andetag satt en massa familjer och åt "Äppelfalu, råriven morot och potatismos. Mandariner."

Hur som helst ändrade jag proportionerna lite i det här receptet eftersom den helt enkelt inte blev tillräckligt söt för mitt tycke. Men så här blev det en riktigt trevlig paj. Ännu trevligare blir den nog med motsvarande mängd äpplen!

Nektarinpaj med mandeltäcke

3 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1/4 tsk bakpulver
125 g smör
4 nektariner
socker och kanel
2 dl grädde
2 äggulor
150 g grovriven mandelmassa

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda mjöl socker och bakpulver. Tillsätt smöret skuret i tärningar och arbeta snabbt samman till en deg. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar botten.

Skålla nektarinerna någon minut i kokande vatten och skala dem sedan. Skiva dem och lägg dem på pajdegen. Strö över några matskedar socker och dofta över aningen kanel.

Grädda pajen 15 minuter. Under tiden vispar du grädden. Rör ned äggulorna och mandelmassan. Täck nektarinpajen med mandelgrädden och grädda ytterligare 20 minuter.

Inga kommentarer: