söndag, september 23, 2007

Ful fisk till middag!

Den större kungsfisken eller uern som den också kallas, är en festlig fisk att beskåda. Inte bara är den vackert glitterrosa, utan den har dessutom ett opropotionerligt stort gap och stora, lätt paranoidt stirrande ögon, något som skvallrar om att den är en äkta djuphavsfisk. Inte konstigt att den sticker ut bland strömmingar och laxfiskar i fiskdisken - det är lite som om Paris Hilton skulle försöka smälta in i Säffle.

Uern lever alltså på djupt vatten. Djupt vatten är som bekant ruskigt kallt och därför växer fisken mycket långsamt. Jag har inte hittat någon information om hurvida uerbeståndet är hotat (den står inte med på WWF:s fisklista), men eftersom den är en långsamt växande rovfisk som fiskas med djuphavstrål viskade mitt eget sunda förnuft att det kanske inte var helt miljömässigt korrekt att köpa den. Men nu har jag så alltid velat smaka uer, och en gång måste man väl ändå få prova?

Att smaksätta fisken med grapefrukt och persilja var en stundens ingivelse som visade sig perfekt. Såsen blev härligt syrlig med den där lilla fräscha beskan som utmärker grapefrukten och den friska persiljesmaken. Och använder man blodgrape blir det förstås extra trevligt eftersom såsen får en svagt rosa ton som matchar fisken snyggt.

Till uern serverade jag ett enkelt men mycket trevligt fräs på fänkål, gul zucchini och färska bondbönor och hela små rödskaliga potatisar som jag borstat av, vänt i lite olivolja och flingsalt som bakade i ugnen samtidigt som fisken. Ibland behöver det inte vara svårare.

Dessvärre överkokte jag fisken lite, vilket förstås är vådan med foliepaket. Man vill ju inte bryta upp hela paketet och släppa ut alla smaskiga ångor innan fisken är klar. Men i min sedvanliga efterklokhet insåg jag att jag förstås kunde stuckit in en termometer rätt genom foliet in i fiskens tjockaste del - innertemperaturen 55 grader ska vara lagom. Å andra sidan litar jag inte ett dugg på min digitala hightech-termometer som svikit mig mer än en gång. Hur som helst blev fisken mycket god ändå, även om den föll samman lite.


Foliebakad uer med grapefrukt- och persiljesås

3-4 personer

1 uer (ca 1 kg urtagen men med huvudet kvar)
salt och vitpeppar
1 blodgrapefrukt
1 knippe persilja
50 g smör
1 burk creme fraiche

Sätt ugnen på 175 grader.

Skölj fisken in- och utvändigt och klappa den torr med lite hushållspapper. Du behöver inte fjälla fisken, skinn med fjäll och allt går lätt att lyfta av när fisken är färdig. Lägg den på ett dubbelvikt ark aluminiumfolie (en bit längre än fisken). Salta och peppra fisken invändigt.

Riv det yttersta skalet på grapefrukten och lägg åt sidan så länge. Skiva halva grapefrukten och dela skivorna på mitten. Spara den andra grapefrukthalvan till såsen. Plocka bladen från persiljestjälkarna, hacka dem fint och lägg undan så länge. Fyll fisken med grapefruktskivor och persiljestjälkar och fördela smöret i fiskens buk. Lägg ett till dubbelvikt aluminiumfolie över fisken och knyckla ihop kanterna till ett tättslutande paket.

Stek fiskpaketet i ugnen i 45-50 minuter. Testa med en stektermometer om fisken är färdig (stick in igenom foliet in i ryggen på den tjockaste delen av fisken - men stick inte för långt in, termometerspetsen ska fortfarande vara i fiskköttet. Termometern ska visa på ca 55 grader).

Ta ut fisken ur ugnen och bryt upp lite av foliepaketet. Häll försiktigt av vätskan som samlats i paketet ner i en liten kastrull. Pressa ned saften från den halva grapefrukten, tillsätt det rivna grapefruktskalet och creme fraichen. Låt koka ihop några minuter, smaka av med salt och vitpeppar. Blanda i den hackade persiljan och servera genast till fisken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bilden med fisken med alla godsaker i buken är verkligt frestande!

Jag brukar ofta använda apelsinsaft + skal till fisk, men blev inspirerad att prova grape nu.

Anonym sa...

Fasiken vad gott det verkar! Jag tror nästan fredagsmiddagen är ordnad. :-)