lördag, september 01, 2007

Becherovka


I kväll blir det tempura på någorlunda japanortodoxt vis. Den hinner jag dock inte blogga i kväll, utan i stället bjuder jag på två drinktips.

Åker man till Tjeckien krävs verkligen ett medvetet val och stark övertygelse för att undvika nationaldrycken Becherovka. Det är en örtsprit som uppfanns för exakt två hundra år sedan i kurorten Karlovy Vary och som har kommit att bli tjeckernas nationaltinktur nummer 1. I början ordinerades den bara i droppform - ve och fasa - eller i den mer spännande formen intramuskulär injektion via rumpfläsket, något som säkerligen ledde till en högre berusningsgrad än det droppvisa medikamentet.

Hur som helst var jag ytterst tveksam mot becherovkan, eftersom örtinfusioner i sprit för mig mest minner om jägermeister, dålig absint och urbota dåliga bakfyllor. Men efter att ha samlat mod med hjälp av fem pivo cerne (mörkt öl) smakade jag till sist en 4:a becherovka. Det smakade pepparkaka i flytande form och var banne mig ljuvligt, även om Magnus grimascherade och avdfärdade det som "drickbart i nödsituation". Men hade det inte varit för de fem sagda ölen så hade jag lätt tagit några huttar till.

Oaktat detta är Becherovka svårt att dricka några mängder av rent. Däremot är det utmärkt att blanda drinkar på, då det har en spännande och karakteristisk smak som garanterat blir kvällens samtalsämne. Be-ton är en klassisk och god tjeckisk drink, men white czeck har jag skapat själv. Och den är riktigt trevlig. Ännu godare är den nog värmd i decemberkylan.

Be-ton
1 glas

5 cl Becherovka
2 cl pressad citron
15 cl tonic
is och en citronskiva till garnering

Blanda allt. Nej, jag är ingen bartender och kan inte termerna... Men häll i becherovkan, häll på citron och tonic, släng i is och en citronskiva så är du i hamn.

White czech
1 glas

2 cl vodka
4 cl becherovka
1 tsk honung
2 dl mjölk
is

Återigen: blanda allt. Använd ditt sunda förnuft, vettja.

7 kommentarer:

e sa...

Eftersom jag maniskt köper all konstig sprit jag hittar när jag reser så har jag stött på några riktiga bottennapp. Becerovka är dock en förhållandevis trevlig bekantskap tycker jag. Om man inte vill dricka stora mängder kan jag rekommendera att hälla lite på vaniljglass. Mycket gott. Borde även gå att göra goda milkshakes på, men det har jag inte testat själv.

Kristina Eriksson sa...

Jag har testat och ja den smakade mycket pepparkaka. Håller nog med pojkvännen...fast fasligt kul hade jag!

Anonym sa...

en fråga som inte har med postningen att göra. Skriver du fortfarande för matfeber, den som står som "min andra blogg"? det var länge sen man såg dej där.
bara undrar alltså

Pär sa...

Be-ton är ju underbart god, nästan den enda drink som jag tycker om. Synd bara att man inte kan köpa Becherovka på systemet.

txtr sa...

Becherovka finns i beställningssortimentet. För egen del så sippar jag Becher som whisky ungefär.

Anonym sa...

Riktigt bar faktiskt! En smak av pepparkaka men den bör förtäras väl kyld annars så blir den inge bra.. Den finns att köpa på systemets beställningssortiment!

EmReAl sa...

Skojar du? Becherovka är klart fantisatisk (ja, jag har druckit några!) att dricka rent! Jag har fått för vana att alltid toppa snapsar med något mildare - jag har blivit mesig.
Fin sida!