måndag, september 03, 2007

Bönhörd!

Igår dök min mor upp med en leverans från min far grönsaksodlaren. Telefonkonversationen som föregick det hela gick ungefär så här:

Far: Jaha, Ingela åker in i kväll. Vill du ha bönor eller?
Jag: Ja, det tar jag gärna.
F: Ja, bra. Mangold då?
J: Ja, gärna...
F: Hur mycket vill då ha då? Lite eller mycket?
J: Ja... Det beror ju på hur mycket du har.
F: Jag har massor med bönor nu, men det kommer inga fler nu.
J: Ska du inte ha de själv då?
F: Nej! Jag har ätit bönor hela sommaren.
J: Ja, men då kan jag ta... Rätt mycket.
F: Hur mycket är rätt mycket då?
J: Inte jättemycket i alla fall. Lagom.

Min mor kom således vid åttasnåret. Med sig hade hon nära på en halvfylld papperskasse haricot verts (både vanliga gröna och lila) samt en sprängfylld plastkasse med tätt, tätt packad mangold. Gudarna vet vad jag hade fått om jag bett om jättemycket.

Alltså förväller jag mangold till frysning för glatta livet just nu, och i kväll vankas mangoldrecept på bloggen! Några bönor slinker kanske också med...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vad najs med en pappa som är grönsaksodlare.

Jessica sa...

Panik?