torsdag, september 06, 2007

Aushak!

Det allra godaste vi åt i Prag var varken knödel, fläsklägg eller stekt ost, utan otippat nog en rätt vid namn aushak. Det är en underbar afghansk skapelse som består av purjolöksfyllda ravioliliknande knyten med en smakrik lamm- eller köttfärssås tillsammans med en mild och svalkande yoghurtssås. Det är är kryddigt utan att vara starkt, milt utan att vara intetsägande och spännande trots att smaken lägger sig lika väl till rätta i gommen som en kattunge i knät.

Visserligen är det lite pilligt kökspyssel, men det är värt varenda minut i köket. Framför allt om man har sådan tur i sitt partnerval att man kan delegera purjolöksknytstillverkningen till sin söte pojkvän. Annars kan man säkerligen snärja sig en dylik om man bjuder på den här anrättningen!

Vill man så går det förstås att göra sin egen aushak-deg, men det är överkurs till och med för en matnörd som jag när nu wontondeg fungerar lika bra. Den hittar du fryst och utkavlad i de flesta asiatiska butiker. Passa på att köpa på dig färsk koriander när du ändå är där, den är långt mycket billigare än de rangliga uppskrämda stackars plantorna du hittar på Coops grönsaksavdelning.

Aushak

4 personer

till yoghurtsåsen:
3 dl turkisk yohgurt
2 vitlöksklyftor
1 tsk malen mynta
1/2 tsk salt

Pressa ned vitlöksklyftorna i yoghurten. Tillsätt mynta och salt och rör ihop.
till lammfärssåsen:
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
1/2 dl neutral olja
2 tsk malen koriander
1 tsk mald muskotblomma
1 tsk kanel
2 msk hackad färsk ingefära
400 g lammfärs
1 dl vatten
1 dl tomatpuré
salt och peppar

Hacka lök och vitlök smått och fräs dem i oljan på medelstark värme tills lökhacket börjar få färg. Tillsätt koriander, muskotblomma, kanel och ingefära och låt fräsa ytterligare någon minut.

Tillsätt lammfärsen och låt den få lite färg. Slå sedan på vattnet, tillsätt tomatpurén och låt såsen koka 20 minuter. Ställ kallt så länge.
till purjolöksknytena:
2 små purjolökar, strimlade (totalt ca 1 liter)
1 msk neutral olja
1 tsk salt
1 grön chili (av spansk peppartypen
1 knippe koriander
1 paket wontondeg
1 ägg, ihopvispat

Fräs purjolöken i oljan på medelstark värme tills den mjuknat men inte fått färg. Salta.

Befria chilin från kärnorna och hacka den och koriandern fint. Blanda med purjon.

Ungefär så här mycket fyllning är lagom. Eller lite mindre i ärlighetens namn, för jag fick ta bort lite efter att fotot tagits.

Ta fram wontondegen och lägg några teskedar purjofyllning på varje degplatta. Pensla två av kanterna med ägg och vik ihop degfyrkanten över diagonalen. Tryck till ordentligt och lägg de färdiga knytena under en fuktad handduk.

Koka upp en stor gryta med saltat vatten och släng i runt tio knyten åt gången. Koka dem 5 minuter. Ta upp med hålslev och håll varma över vattenbad.

Värm lammfärssåsen. Servera knytena med lammfärssås och vitlöksås.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Varför tipsar alla om att köpa koriander på asiatiska butiker? Visst, det är lite billigare, men själv tycker jag att den man hittar i vanliga affärer har bättre smak.

Det beror i och för sig också på vilken koriander man hittar på den asiatiska butiken, men är inte den också importerad från långtbortistan?

Gitto sa...

Tobias: Precis som du säger beror det nog på vilken koriander man hittar, både i asiatiska butiker och i vanliga affärer...

Men den jag köpte på coop gav mig en knappt en halv deciliter hackad vara, den var blek och smaklös och växthusuppdriven.

Den jag köpte från den asiatiska butiken var kraftigare, smakade mer och var framförallt billigare för en mycket större mängd (fem stora plantor). Fast jag har svårt att tro att den importeras från Asien, det vore nog väl omständigt med tanke på deras korta hållbarhet. Snarare torde den vara från tyskland eller något liknande.

Hur som helst är det säkert en smaksak, men jag föredrar klart den man köper i asiatiska butiker!

Anonym sa...

Fascinerande
-med recept från Afganistan
-att du provsmakade det i Prag
-att Du har recept

Frågor
- varför äta afgansk mat i Prag
- ordnade Du recept från restaurangen alt
- hur länge Googlade Du för att få fram alternativa recept

Gitto sa...

örjan: Haha!

För att besvara frågorna:
- efter tio dagar blir man förbannat trött på att äta olika former av knödel och fläskkött och längtar efter vad som helst som inte innehåller stora mängder vegetapulver.
- Nej, det vågade jag inte.
- Ungefär två timmar, men det slutade som vanligt med att jag gjorde ett recept mer eller mindre efter eget huvud... :)

Cherry sa...

Det här ska jag absolut testa, så spännande!

Annica sa...

"Uppskrämda stackars plantor", underbart ;-)!

Anonym sa...

Jag är själv afghan och jag älskar den här maträtten! Utan tvekan en av mina favoriträtter :D Som jag förstod det så är din pojkvän Afghan? Be honom laga bolani med purjolöksfyllning till dig, det är rena rama njutningen för smaklökarna! :D
Ha det bäst!