torsdag, augusti 02, 2007

Mamma vet bäst?

Idag ringde min far för att be mig köpa badmintonracket till familjen. I bakgrunden hörde jag tydligt min mamma vråla:

-Fråga henne hur fan hon kan kan säga att man ska använda olja i stället för mjöl till pizzadegen! Det fastnar ju bara!

Det visade sig att hon gjorde den mallorcinska specialitetet tarta de bladas, och misslyckades med mina idéer. Själv kan jag inte kavla ut en pizzabotten med hjälp av mjöl, så uppenbarligen använder vi olika tekniker. Min far var dock mycket besviken eftersom min mor vägrade använda de två deciliter olivolja på pizzan som min far hävdar nödvändiga för smakens skull.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Jag har ett fenomenalt recept, franskt, som jag använder som pizzadegsrecept. Man klarar sig utan mjöl, helt och hållet, vid utkavling.

Att mammor vet bäst, alltid, är en sanning som kräver viss modifikation.

Anonym sa...

Oh vilka pizzor jag gjort efter inspiration av dig... med augustikantareller, spanska saucissoner, oliver, mozzarella med mera, med mera. Tack för tipset om olivoljan vid utbakning! Det blev helt perfekt! Och så instruktioner om högsta värme och förvärmda plåtar! Bästa pizzan ever!