onsdag, augusti 01, 2007

Kalmarpärlor: Lilla puben

Mitt absoluta favoritställe i Kalmar är Lilla Puben, som verkligen gör skäl för sitt namn. Det är inte mycket mer än ett hål i väggen, men med Kalmars bästa öl- och whiskysortiment skänker stället en ny glans åt den gamla klyschan att storleken inte har någon betydelse (men se till att vara där tidigt, annars är det garanterat knökat! Mellan 17-19 är bästa tiden att njuta av stället, sedan blir trängseln märkbar). Medelåldern på besökarna är just medelålders, men det gör också att atmosfären är betydligt lugnare än på de andra ställena kring Larmtorget. Hit går man inte för att råragga eller dansa loss, utan för attt njuta av en god öl i trevligt sällskap. Den lilla uteserveringen är verkligen den perfekta platsen att njuta av Larmtorgets larmande utan att hamna mitt i smeten.

Lägg dessutom till att maten är omsorgsfullt lagad utan att vara dyr, vilket verkligen är sällsynt i Kalmar och att servitriserna är så trevliga att jag misstänker att de nallat ur spritförrådet - det är omöjligt att gå dit utan att få en familjär hand på axeln och bli kallad "älskling" eller "lilla gumman". Men eftersom det inte finns någon falskhet i deras sätt är det omöjligt att bli förnärmad, tvärt om känner man sig bara ovanligt väl omhändertagen.

Och de av er som minns min förra rubrikbild på bloggen förstår att jag känner mig hemma på ett ställe där en ölflaska av varje sort sparas på hyllor...

...och det har blivit ett par med åren - här syns bara en bråkdel!


Magnus beställde biff Lindström som knappast var extraordinär, däremot välkryddad och mycket bra för 99 kronor. Jag beställde en ceasarsallad för 89 pix som både var mättande och god. Dock hade jag velat ha lite mer sardellsälta i dressingen och den färdigrivna parmesanen drog ned betyget lite. Dock väldigt prisvärt, även om jag vaknade klockan halv fyra i morse och var så vrålhungrig att jag åt en avocado med lite tabasco innan jag somnade om.

Och att avnjuta en lagavulin till kaffet med perfekt folkspanarläge mot Larmtorget är en njutning värd namnet.

Sedan kan man nöjt gå hemåt genom det alltigenom vackra Kalmar (gamla Domushuset, numera Kvasten, undantaget), njuta av grönskan, busvisslingarna från de uttråkade fångarna på fängelset och fiskmåsarnas skriande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en känsla av att du kommer gilla Porterhouse ...

// Tobe Ó Hest @ Eire

Anonym sa...

Där har jag varit, gott öl och glömmer aldrig den irish coffee han serverade..

Eva sa...

Kalmar är en av Sveriges finaste städer, och det här verkar vara ett toppenställe!

/Eva