fredag, augusti 31, 2007

Fyllda vänner och dito älgfärsbiffar

Min gode vän Pelle var och hälsade på innan vi åkte till Prag. Med sig hade han två kilo älgfärs och bad absurt nog om ursäkt för att han inte lyckats skjuta ett vildsvin åt oss.

Som tack (eller kanske hämnd för det uteblivna vildsvinet?) fyllde vi honom ordentligt och försökte dessutom spela honom ett spratt när han väl somnat. Djupt som han sov bestämde vi oss för att dra ut madrassen med tillhörande Pelle ut ur lägenheten och in i hissen. Dessvärre (som tur var för Pelle dock), kom vi inte längre än till utanför dörren innan han urvaket slog upp ögonen och muttrade "höö?". Det kan ha berott på att jag vid det laget skrattade så hysteriskt att det kunnat väcka de döda.

Hur som helst, det var älgfärsen den här texten skulle handla om. Som ni vet har jag ingenting emot fusionskök, men när det gäller älgkött håller jag på traditionerna av den enkla anledningen att jag upptäckt att ingenting slår nordiska smaksättare för att locka fram de vackra smaker som döljer sig i älgåbäkets inre.

Alltså satsade jag på ett enkelt och föga nyskapande smakgifte mellan älg, lingon, västerbottenost, grädde och bacon. Jag gjorde klassiska köttfärsbiffar som fylldes med riven ost, stekt bacon och lite finhackad saltgurka. En gräddsås gjorde jag direkt i pannan och smaksatte den med lingon. Till serverade jag en enkel pytt på kålrot, morot och potatis, pressgurka och lite haricot verts.


Fyllda älgfärsbiffar med lingongräddsås
4-6 personer

Till färsen:
1/2 dl mjölk
4 msk ströbröd
500 g älgfärs
100 g fläskfärs
1 ägg
1 tsk salt
nymalen svartpeppar
smör till stekning

Till fyllningen:
1/2 paket bacon, finstrimlad och fräst
1 1/2 dl riven västerbottenost
2 saltgurkor, hackade

Till såsen:
1 msk vetemjöl
2 dl grädde
1 tsk mörk soya
1 1/2 dl lingon

Blanda samman ströbröd och mjölk i en bunke och låt svälla 10 minuter. Blanda sedan samman med övriga ingredienser till en slät färs. Låt stå och gona till sig i kylen en halvtimme.

Blanda samman västerbottenost, bacon och saltgurka till fyllningen.

Nu kommer det roliga: att få in fyllningen i färsen! Det är inte alls svårt, men det känns lättare att beskriva med hjälp av bilder (och säkerligen lättare att förstå) än att försöka formulera.

Olja först händerna och skärbrädan. Dela sedan färsen i åtta bitar.

Tag en bit färs och platta ut den ordentligt i handflatan.

Skeda på ungefär en åttondel av fyllningen.
Vik ihop biffen.
Nyp ihop kanterna ordentligt.
Rulla sedan biffen till en vacker boll och platta ut den lite.

Stek sedan biffarna på medelstark värme, 3-4 minuter på varje sida. Fös sedan biffarna ut åt kanterna på stekpannan, strö i mjölet i mitten och låt fräsa någon minut. Häll sedan på grädden och rör om ordentligt så att det inte bildas några klumpar. Smaka av med soyan, tillsätt lingonen och låt det hela koka ihop några minuter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

fylld var ordet :)
konstigt att det alltid ska bli så, de två snapsar som ni så vänligt bjöd på innan avresan från lund gjorde min dag komplett :)

en flaska rött senare på kvällen gjorde att jag "somande" i mitt badkar för att vakna upp nästan fem timmar senare. min kroppstempratur var låg.

men tack återigen för ett underbart bemärkelsedagsfirande!

Anonym sa...

Å, vad gott det såg ut! Ibland så önskar jag at jag inte var vegetarian... Älgfärs, det är nostalgi och V-B ost och lingon mina absoluta favoriter (i kategorierna ost och bär alltså). Ska nog prova peceptet här med någon form av vegetarisk färs, får se hur det går!