lördag, augusti 18, 2007

Praha!

Pa plats i Prag och lever livet. Dricker ol, ater flasklagg, knodel och surkal i mangder och njuter i fulla drag av att vara pa ett stalle dar ingen kanner en och man sjalv kanner ingen. Har redan lart mig femtiotalet matrelaterade ord pa tjeckiska och sakert fyrtio andra blandade fraser och uttryck (vi har till och med kopt en tjeckisk-engelsk ordbok enkom for att ta reda pa spannade ord som pozor och sleva. Och ju mer man lar sig, desto fler nya ord och uttryck kan man haka fast sin nyvunna kunskap i.

Vore jag mer Skuggiansk i mitt skrivande skulle jag ge mig ut i en lang och ilsken utlaggning om hur efterblivet Tjeckien ar pa manga omraden, framst toaletthallet (sallan las pa dorrarna, toalettpapper som verkar vara gjort av atervunnen taggtrad, mogliga duschar och en allman nedgangenhet), men jag nojer mig med att glatt konstatera att Prag inte ar Sverige och att det ar skalet till att jag ar har fran forsta borjan. Och jag kan meddela att det tjeckiska restauranger saknar i toalettresurser vager de definitivt upp i service. Man behover aldrig vanta mer an 30 sekunder efter att man druckit ur olglaset innan nagon ar dar och fragar om man vill ha nagot mer - inte ens i varsta rusningstid. Personalen har en otrolig koll som jag bara kan yvas over, och alla bestallningar antecknas pa en liten papperslapp pa bordet som sedan fungerar som kombinerat raknepapper for servitoren och kvitto for oss efter avslutat drickande. Tappar man bort lappen far man dock bota en ganska rejal summa.

I ovrigt har vi varit relativt kulturella. Besokt slottet, parlamentet med otroligt vacker tillhorande tradgard, Vysehrad - ett stort citadell i sodra Prag som anses vara stadens vagga. Och hapnat over husfasad efter husfasad... Prag ar en stad som sannerligen inte behover skammas over sig - har ar sa vackert att det nastan inte gar att ta in allt pa en gang. Man far fokusera pa nagon liten barockangel eller stuckaturdetalj, annars blir det sa mycket att man overvaldigas av skonhet och andnoden tar over.

Happ, nu tar den betalda internettiden slut! Skriver snart igen!

2 kommentarer:

KrakelSpektakel sa...

Vad kul att vara i en stad så länge. Det blir mer inbott än weekendsemestervistelser. Du kanske rent av blir och förblir sisådär åtta procent tjeckisk.

Anonym sa...

Man kan höra att du är lite lycklig och glad över att bara vara i Prag - skönt med många nya intryck.