söndag, augusti 12, 2007

Kräftfiske

Jag har aldrig fiskat kräftor tidigare av den elementära anledningen att jag aldrig tidigare haft tillfälle. Dessutom kunde jag inte för mitt liv föreställa mig att det var så enkelt. Jag hade väntat mig komplicerade verktyg, rituella kräftdanser och magiska beten, men möttes av genialiskt enkla kräftburar, en halv mört per bur och en stilla sjö att kasta dem i. Jag sökte en kräfta och fann flera tjog. Jag är inte besviken. Faktum är att det är det roligaste och mest avkopplande jag gjort i hela mitt liv!

Att dra in kräftburarna krävde roddskicklighet från Magnus sida (framför allt som Norrsjön är rik på undervattensstenar) och en viss våghalsighet från min sida. Att jag inte har flytväst beror på att djupet uppgår till cirka 50 centimeter.

Nu hivar jag in första kräftburen. Jag trodde ärligt talat inte att vi skulle få en enda kräfta eftersom det helt enkelt tycktes fungera enligt principen för bra för att vara sant: hiva i burar, plocka upp dem, äta kräftor.

Men omigod! Det finns kräftor i buren! Flera stycken till och med! Jag stirrar klentroget på de arga leddjuren och lyckas så småningom skaka ut dem ur buren ned i hinken. Första morgonen vittjar vi tio kräftburar och får 27 välväxta monster att kalasa på.

Kvällen efter drabbas vi av hybris och slänger i alla 24 burar. Då fick vi visserligen 42 kräftor, men eftersom vi testade olika områden fann vi många av burarna tomma. Trots att Magnus inte är någon kräftätare av rang drabbades vi av samma sorg över varje tom bur. Inte ens jag, som skulle kunna käka kräftor en månad i sträck, tyckte att ätandet var huvudsaken, utan urtidsmänniskans samlarinstinkt tog överhand.

De uppfångade kräftorna fick vila i en avdankad tvättmaskinstrumma tills vi hade tid att koka dem.

Eftersom vi fått låna en eldriven utombordare, samt bilbatteri av ett par tyskar som var inhysta hos Magnus farmor ville vi gärna bjuda dem på ett par kräftor. Dock ville vi ju inte bli av med vår skatt. Hur göra? Vi löste det smidigt genom att traska upp till deras stuga med en spann levande kräftor och fråga om de ville ha några. Sonen i huset öppnade och backade en meter när han såg de ondsinta rackarna och tackade artigt och tämligen förskräckt nej till vårt erbjudande.

Alla kräftnördar vet att det är lagen som skiljer trista kräftor från fantastiska dito. Alltså måste man koka en egen lag, om man så köper lidl-kräftor. Min version är ganska smalkrik jämfört med de flesta traditionella recept, men den blir helt underbar! Den stora ölmängden ger en fyllighet som man inte vill vara utan när man väl provat. Anledningen till att jag använder grovt salt är enbart att det var nöden som bjöd det - vill man använda finmalet salt får man minska på mängden och prova sig fram.

Kräftor enligt Gitto
2-4 personer beroende på kräftfanatism och tillbehör

40 kräftor
2 liter öl (förslagsvis 1 liter bayerskt och 1 liter lager)
10 sockerbitar
2 dl grovt salt
2 liter vatten
en rejäl bunt dillkronor

Lägg kräftorna i diskhon. Glöm inte att sätta i diskproppen innan du hivar i kräftorna, annars får du lika roligt som jag hade när jag manövrerar undan en folkarmé ilskna kräftor med blott en slev till hjälp. Tappa upp kallt vatten och låt kräftorna kräla runt ett tag för att skölja av eventuell dy och andra ovälkomna naturinslag såsom gamla löv och kvistar. Byt vatten några gången - eftersom kräftorna är växelvarma går det ganska snart att sticka ned handen för att dra ut proppen utan att riskera skador, kräftorna blir helt enkelt för slöa för att göra något värre än att vinka lojt med klorna.

Under tiden du leker med kräftorna (tro mig, det är oemotståndligt roligt att anordna kräftslagsmål och skrämma varandra med särskilt välvuxna exemplar) letar du fram två rejäla kastruller. I den första häller du upp ordentligt med vatten, och i den andra hivar du alla ingredienserna till lagen: vatten, öl, salt, socker samt dillkronorna. Koka upp båda grytorna.

Tag nu 10 kräftor och släng ned dem i det kokande vattnet - och se till att vattnet verkligen kokar. När de helt slutat sprattla efter någon minut tar du upp dem med hålslev. Låt rinna av och lägg åt sidan. Låt vattnet koka upp på nytt och upprepa proceduren tills alla kräftor är ordentligt avlivade.

Lägg nu alla kräftor i den kokande lagen, låt koka upp på nytt och koka sedan 10 minuter. Ställ sedan kastrullen i vattenbad i diskhon för snabbast möjliga avkylning. Byt hela tiden vatten så att kräftorna verkligen kallnar. Lägg sedan kräftorna i en lämplig bunke (varva gärna med nya fräscha dillkronor), sila spadet från den uttjänta dillen och slå spad över så att det täcker. Låt stå och dra i kylen - helst till dagen efter, men kokar man kräftorna på morgonen direkt efter kräftvittjet så går det bra att äta samma kväll.

12 kommentarer:

Jessica sa...

Kräftor är asätare. Jag äter inte kräftor, men kokta ser de ju fridfulla ut ;).

Jessica sa...

(en död kräfta är en bra kräfta?)
näe gud, jag måste gå och lägga mig, jag har fått något överslag...

Anonym sa...

Vad sommarfräsch du ser ut :)...och bilderna gör mig om än mer sugen på kräftskiva/frossa

Anonym sa...

"2 liter öl (förslagsvis 2 liter bayerskt och två liter lager)"

Ska det alltså vara 2 liter öl... eller 4?

Gunilla sa...

Ojojoj, stackars tyskar!

Anonym sa...

Jag är avundsjuk. Är det något jag saknar är det kräftor. Får be mamma frysa in några åt mig - kommer till .SE i oktober på lite semester ...

// Tobe Ó Hest @ Eire

Anonym sa...

Roligt att se att resultatet blev så bra! Kan tala om att Erik vann 100 kr på lotten åxå, så han är mycket nöjd! Marie

Anonym sa...

Vad menar du med det om lidl kräftor? Antar att du inte smakat dem? Men ändå har en åsikt...

Deras kräftor fick bästa betygetet i GP:s smaktest.

"Fem fyrar - Pandalus Kinesiska jumbokräftor

En klar festkräfta! Perfekt Fin mörkröd färg. Större än de övriga. Doftar kräfta och dill. Bra konsistens och lätt att skala. Fantastiska klor. Så här ska en kräfta se ut."

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=360874

Frida sa...

Har gett dig ett stort "HEJA!" på min blogg. Gillar starkt din fiskeoutfit!

Anonym sa...

Ett litet kräfttips ang den nya krondillen som läggs i det avsvalnande spadet.
Blanchera dillen först i 10-20 sek tillsammans med kräftkoket.
På detta sätt minskar du risken att få med oönskade jordbakterier (som kan göra kräftorna oätliga)

Anonym sa...

Det ser härligt ut! Jag ska åka till Blekinge på årets kräftfiske i helgen - en riktig höjdpunkt! :-D

Anna-Eva sa...

Jag är jätteavis! Jag vill också koka kräftor :(
Men nu får jag nöja mig med att titta på dina och ge en liten förmaning. Glöm inte bort att tala om att man ABSOLUT INTE ska peta med fingrarna i de färdigkokta kräftorna, då kan de bli sura på ett kick, även i kylen.
Ha´t så kul i Prag!