onsdag, november 01, 2006

Pumpasoppa makeover

Även hos mig har det varit Halloween. Eller, tja... Jag har gjort en pumpasoppa. Skrämmandet har Magnus stått för, han är en fena på att få mitt hjärta att slå volter av skräck (och kärlek). Ett plötsligt ljud är det enda som behövs för att jag ska hoppa jämfota och stirra vilt omkring mig.

Hur som helst, jag fastnade för Matälskarens trevliga pumpasoppa, och eftersom jag dessutom hade hittat färsk gurkmeja på ICA Maxi var det bara att sätta igång. Men eftersom jag nu är den klåfingermaja jag är så¨ändrade jag en hel del i receptet. Inte för att den inte verkade god, utan för att jag inte KAN följa ett recept. Inte ens när det gäller brödbak. Därtill är jag allt för nyfiken.

Min största förändring är att jag ungsbakade pumpan innnan den fick göra sällskap med resten av ingredienserna. På det viset koncentreras smakerna i pumpan och man slipper den potentiella blaskighet som annars kan utmärka pumpan. Dessutom ändrade jag kryddningen så att det skulle passa min egna, perversa smak.

Resultatet blev underbart, även om jag var dum nog att först smaka lite harissa från skeden, och sedan smaka av soppan. Således slängde jag i lite harissa till (vadå, soppan smakade ju inget!), vilket gjorde soppan i hetaste laget. Inte för mig och min pojkvän förvisso, men jag tror inte att vem som helst skulle velat sitta till bords med oss i kväll.


Lisas pumpasoppa på mitt vis
4 personer

2 l pumpakött i tärningar
2 gula lökar
2 msk rapsolja
1 msk riven ingefära
1 msk riven färsk gurkmeja
1 msk mald spiskummin
1 msk mald koriander
3 morötter
2 kycklingbuljongtärningar
5-6 dl vatten
1 burk kokosmjölk
saften av 1/2 citron
1-2 tsk harissa

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg pumpatärningarna på plåt med bakplåtspapper och baka dem i ugnen ca 30 minuter. Det ska vara lite mer än en liter pumpa när det är färdigbakat.

Hacka löken. Fräs lök, gurkmeja, ingefära, spiskummin och koriander i en stor kastrull några minuter. Tillsätt vatten och buljongtärningar och låt koka upp. Skala och skär morötterna i tunna slantar och släng ned dem i soppan. Låt koka tio minuter och tillsätt sedan pumpan. Koka ytterligare några minuter.

Mixa soppan med en stavmixer eller i matberedare. Tillsätt kokosmjölken, citronsaften och smaka av med lite harissa. Lät allt bli varmt.

Idag bakade jag en variant på mitt grahamsbröd med frukt och nötter. Jag slängde i ett par extra dadlar för att få det lite mer sirapssött och bakade ut till tekakor i stället.

Jag blev dessutom riktigt förtjust i den färska gurkmejan. Vilken doft! Parfym och angostura bitter och morot och gud vet allt den doftade. Jag stod länge och sniffade med en skalad mit mellan fingrarna. De är nu vackert gula.

Inga kommentarer: