torsdag, november 30, 2006

Pepparkaksskinka, wtf?

Idag damp senaste Allt om mat ned i brevlådan. Julnummer givetvis, och precis som varje år fullt av nyskapande julrecept. Vad sägs om julskinka med pepparkaksgriljering, julgravad lax (även där med pepparkakssmaker), glögg- och transbärsglaserad pastej. Bland annat. Och det verkar väldigt gott, men frågan är hur många som lagar de här recepten till jul? Vad jag också skulle vilja se är ett enda julnummer av Allt om mat där de redovisar de bästa klassiska julrecepten, i stället för att konstla till det. För hur gör man egentligen de absolut bästa pepparkakorna? Och exakt hur ska en perfekt julskinka tillagas? Det finns förstås ett inbyggt problem i dessa frågeställningar, eftersom många har sina nedärvda recept och för den delen inärvda föreställningar om hur julmat ska smaka. Men kanske skulle det ändå vara en välbehövlig hjälp för alla de där människorna som jul efter jul misslyckas med sillen, skinkan eller klenäterna?

Och framför allt: vill man verkligen att allt på julbordet ska smaka pepparkaka, glögg, nejlikeapelsin och kanel? För ofta präglas de nyskapande recepten av att man tar en julrelaterad smak och applicerar det på någonting annat. Vem vill att julskinkan ska smaka pepparkaka när man tvingats mumsa pepparkakor hela dagen i väntan på julbordet?

Själv ska jag äta min mammas utmärkta julmat, som präglas av rena smaker och no frills. Det jag tycker bäst om är mammas ryska piroger, med antingen köttfärs- eller ris och svampfyllning. Och hemlagad senapssill. Och den där smörgåsen med julskinka och Edvins senap som slinker ned vid midnatt när jag och min syster gör en sista raid mot kylen. Hon tar alltid vörtbröd, mammas köttbullar och rödbetssallad. Trots att man egentligen inte får i sig en smula till så smakar den ändå så underbart. Kanske för att det är tradition.

8 kommentarer:

Ilva sa...

Allvarligt talat så tycker jag att det låter rätt osmakligt med pepparkakssmak på allting, så jag håller med dig, tacka vet jag mammas julmat! Om det nu skall vara någon. Svensk alltså.

Gitto sa...

ilva: ja, vad äter man för julmat i Italien egentligen? Jag är nyfiken och antar att jag skulle kunna googla mig till information, men jag tycker det är roligare (och mer tillförlitligt) att höra det av dig! :)

Anonym sa...

wtf, bra förkortning, låter trevligare, lägger den på minnet. Såhär års svämmar det över av jul överallt. De heminredningstidningar jag envisas med att läsa har visat glada julpyntade hem i två nummer på raken nu. Man blir lite trött på det.

Här ska skinkan ugnsbakas och sedan griljeras med söt senap. Laxen ska vara hederlig gravlax. Varför ska man hålla på att förnya allt om ch om igen? Det är som att uppfinna hjulet på nytt, och det kan bli lite tröttsamt.

Anonym sa...

Om man nu äter julskinka, vilket jag inte gör, så kan inte heller jag förstå varför man skulle vilja ha den med pepparkakssmak. Lika lite som jag inte vill ha pepparkakor med skinksmak, äggost med sillsmak eller knäck med köttbullesmak.

Sen så funderar jag på om jag ska få panik över att jag inte har möjlighet att följa den senaste jultrenden. Men jag har kommit fram till att jag trivs jättebra med mammas gamla ljusstakar, röda kulor och silverglitter i granen och min fina porslinstomtesamling som jag började på som 12-åring.

Gitto: Jag gillar din blog!

Anonym sa...

Apropå de perfekta pepparkakorna, har du några tips där, om man gillar MYCKET smak? Funderar på att göra degen idag och låta den ligga till sig i ett par dygn... Kan det vara bra, tro? (...undrar hur mycket man vågar öka kryddningen utan att det blir oätligt... hmm.)

Gitto sa...

Anonyma Jessica: Ja, julen drar verkligen igång för tidigt, man hinner ju faktiskt tröttna innan den är här... Mmm, nu blev jag sugen på julskinka också.

lia: Precis, låt var rätt ha sin smak! Även om knäcken med köttbullssmak låter som någonting man skulle kunna lura i mina bröder! Kul att du gillar mig blogg, jag blir så glad av att höra sånt...

kråkan: jag har faktiskt aldrig bakat pepparkakor, det är alltid min mor som står för den biten. Så jag kan inte vara till någon vidare hjälp. Men jag kan hänvisa dig till kakdrottningen Kinna, som har fullt med underbara pepparkaksrecept på sin blogg (kinnasblogg.blogspot.com). Och frågar du snällt är jag säker på att hon ger dig tips!

Jonas Bergroth sa...

I familjen Bergroth brukar det bakas pepparkakor enligt Anna Bergenströms recept (Annas mat ni vet) –fast jag tror vi dubblar mängden kryddor. Det är rätt ok.

Gitto sa...

jonas: jag måste nog outa mig själv som totalt pepparkaksanti! Jag har aldrig gillat dem, mycket för att jag tycker att de har en så sur eftersmak.