fredag, november 10, 2006

Mina kvinnliga förebilder

Jag vet inte vad en psykolog skulle säga om den här listan. Jag tycker att den talar för sig själv:

Min mamma
Joyce Carol Oates
Birgit Nilsson
Helene Schjerfbeck
Margaret Atwood
Joan Didion
Anna Bergenström
Jamil al-Shanti
Lisa Förare Winbladh
Magdalena Ribbing
Joni Mitchell
Sigrid Kahle
Frida Kahlo
Anne Sexton

Min blogg har varit hopplöst negligerad den här veckan, men jag har en gigantisk grammatiktenta i morgon. Det kommer gå åt skogen.

7 kommentarer:

KrakelSpektakel sa...

Lycka till. Jag hade själv två språkprov i torsdags. Det är svårt att tackla två olika språk, men man lär sig så mycket användbar grammatik. Grammatik är hårt, kallt och behöver nötas in. Men jag är övertygad om att du klarar säkert provet med glans.

Anonym sa...

Skönt att du visat dig vara mänsklig. Du har ju haft ett grymt tempo i uppdateringarna innan.

Berätta något om Anne Sexton.

KrakelSpektakel sa...

Herregud, varför har jag börjat skriva felaktiga meningar?
Sista meningen: Jag är övertygad om att du klarar provet med glans.

Anonym sa...

Som Oskar undrar jag lite hur Anne Sexton hamnade på din lista... fast det är väl egentligen inte konstigare än folk som beundrar Karin Boye. Anne Sexton var en mycket begåvad poet. Jag har läst en biografi om henne av Diane Middlebrook.

Gitto sa...

Krakel: haha, då ska du se mina kommentarer! Det är syftningsfel och stavfel och allt möjligt som driver mig till vansinne!

Oskar: Anne Sexton var en väldigt bra poet som ofta jämförs med Sylvia Plath, då de var samtida och båda tog livet av sig. Oerhört vackra och bra dikter, både mörkt och ljust. Läs gärna "Admonitions to a special person" som är min favoritdikt.

Jessica: Ja, hon är ju inte min förebild för att hon tog livet av sig, utan för att hon skrev så vackert! :)
Jag har också läst den biografin, den är mkt bra!

Lisa sa...

Jag är naturligtvis oerhört smickrad och kommer att tillbringa resten av dagen med att vara outhärdlig!

Anonym sa...

Alla kvinnor i hela världen är förebilder, och då menar jag ALLA kvinnor som är för jämställdhet & kämpar för den på sitt eget sätt- både Natacha Peyre och Marie Curie. Vi kvinnor förtycks av både män och andra kvinnor men även olika kulturer och olika religion. Vi ska se ut som vandrande utsmyckning, samtidigt sköta familj, hem, socialliv, karriär & någonstans däremellan kämpa för att få respekt av omgivningen. Så snälla tjejer & kvinnor- sluta stjälpa varandra, hjälp varandra! Snacka inte skit, se inte ner på andra kvinnor- vi är ju trots allt individer & alla har olika sätt att kämpa för jämställdhet. Och männen som stöder denna jämställdhet är även de förebilder- och kanske någon dag så kan vi bli sedda som individer, istället för kön.