onsdag, november 15, 2006

Heaven, I'm in heaven...


Jag är idel superlativ. Det här är det bästa ljusa bröd jag någonsin bakat. Perfekt krispig skorpa och ett grovporigt innanmäte som är ljuvligt att det skulle kunna driva glutenintoleranta till tårar. Och det säger jag inte bara för att det var jag som hittade receptet.

Jag använde mig förstås inte av instant yeast (någon frågade vad det var, och det är tydligen någon slags torrjäst som kickstartar direkt), utan rörde ut vanlig färsk jäst i degspadet, vilket funkade finemang. Faktum är att brödet blev så bra att jag satte en ny sats efter första tuggan. Den här gången har jag bytt ut en trejdedel av vetemjölet mot majsmjöl. Vi får väl se hur det blir!

Alla bakfobiker och Jan Hedh-knäckta bakfantaster kan tryggt dra igång en sats! Det är så lätt att det nästan är löjligt.


Om nu är ny i matchen hittar du receptet här.

8 kommentarer:

Lisa sa...

Vi ska också baka det! Med surdeg (sufflerar Johan). Nu skålar vi för dig i pinot noir från Argentina. Hurra, hurra!

Nackdelen med den här typen av oknådade bröd är att det är svårt att få bra resultat med andra mjölsorter än bara vetemjöl. Och vi gillar grövre bröd (och är så gamla att vi tänker på vad som är nyttigt).

Väntar med spänning på resultatet av majsbrödet.

Lisa sa...

Kan du inte översätta recepet och lägga ut det?
Skriv heelt om det lite med egna ord för att inte inkrälta på copyrighten. Och ära den som äras bör.

Gitto sa...

Ni måste rapportera hur det går med surdegsvarianten, så rapporterar jag vidare om mina experiment.

Och jag gillar också grövre bröd, ska experimentera lite med ned nu när jag behärskar grundtekniken. Men jag har en halv limpa surdegsbröd på grovt rågmjöl i skafferiet, så jag får nog i mig mina fibrer ändå. Givetvis är det Johans utmärkta recept jag gått efter, fast jag gräddade den i lergryta!

Jag ska skåla för mig själv i lite fulvin senare i kväll. Man får inte vara fipplig som fattig student.

Gitto sa...

jo, det ska jag banne mig göra i kväll! Hoho, nu har jag något att göra. Översätta recept är helt i min linje.

Anonym sa...

Jisses. Dom bilderna! TACK Gitto jag tror du triggat min baknerv som varit avdomnad i snart ett år. Roligt roligt.

Gitto sa...

peblin: ja, visst är det inspirerande? Det är nästan FÖR lätt, det känns som om man fuskar när man svänger ihop det här brödet!

Anonym sa...

Ser också fram emot den svenska versionen! När kommer den? Och eftersom det även i det här hushållet bakas surdegsbröd enligt Johans recept ser jag fram emot en recension av surdegsvarianten. Johans ljusa surdegsbröd är för övrigt mitt absoluta favoritbröd bland de ljusa sorterna.

Anonym sa...

Och därmed ansluter du dig till den skara som också bara har superlativer för det här brödet :). Både på New York Times hemsida och på diverse andra sajter. Jag ska också prova.