torsdag, november 16, 2006

Bloggkokbok?

När jag inte kan sova tänker jag ut de mest konstiga idéer. Till exempel glass med smak av violpastill, panering med surdegsströbröd och andra underliga och mindre lyckade kombinationer.

En lite intressantare, men lika världsfrånvänd sak jag tänkt på under mina sömnlösa nätter är en bloggkokbok. Jag tycker att det hela tiden slår mig hur hög kvalitet svenska matbloggar håller, och det vore roligt att samla de bästa recepten med presentationer av olika bloggar. Vad säger ni andra matbloggare? Var är ni matbloggsläsande förläggare med idétorka? Om inte annat kanske man kunde samla ihop våra bästa recept i en fin pdf-fil?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det borde inte vara en omöjlighet. Gotländska krogar (jo, jag har blivit kär i Gotland) har satt ihop en egen kokbok som de gav ut utan inblandning av ett förlag, det heter books on demand. Här är kulinariska gotlands bok och så kan man läsa mer om egenutgivning. http://booksondemand.e-butik.se/?artnr=873

Och Arla har en receptservice där man samlar sina favvorecept och sedan får hem dom som en kokbok, naturligtvis kostar alltihop.
Jag har inte fattat hur man gör det där med pdf-filer men om jag får bidra så javisst, jag är gärna med :).

Gitto sa...

Ja, det låter ju som en rolig grej, det här med books on demand! Bara vi lyckas samla ihop lite fler kloka skallar ska det nog kunna bli någonting av det hela så småningom!

Anne sa...

Absolut, det är väl jätteroligt :) Jag gör faktiskt en kokbok till familj och vänner ju till jul - gjorde en förra året med "årets bästa" och det blev så poppis att jag måste upprepa det hela. Inte inbundet, det blir på tok för dyrt - utskrivet i färg, och så i plastfickor i pärmar..

Finns också en internationell blogg-kokbok tryckt - Digital Dish.