söndag, november 19, 2006

Höstsallad


Jahapp, det här blir mitt bidrag till cyberkocken. Det ser inte så gott ut, men det smakade mycket bra. Jag vet inte om det här kan kallas sallad egentligen, men det nu vad jag tänker kalla den. Jag använde mig av den lokalproducerade lammkorven från Rosas Handel. Har ni vägarna förbi Kalmar län ska ni leta efter korv av märket Rosas: smakrik korv av den tyskfödda familjen Thaurer. Inga onödiga E-tillsatser eller krångel, bara korv när den är som bäst. Att sedan Johann Thaurer den yngre och jag var gick i samma klass på högstadiet är en trevlig bonus. Han är den fryntligaste och raraste man kan tänka sig, och alla tjejer som vill ha en tysk korvmakare (är inte det alla kvinnors hemliga dröm?) bör skynda sig till norra Öland innan någon annan snappar upp honom.


Varm höstsallad med gremolata, getost och lammkorv

2 portioner

4-5 morötter
2 dl kokta vita bönor
12 gröna oliver (ej urkärnade)
100 g getost
4 lammkorvar (eller annan god korv)

gremolatadressing
1 1/2 msk smält smör
2 msk citronsaft
1 msk honung
0,5 dl finhackad persilja
rivet skal av en halv citron
2 små hackade vitlöksklyftor
salt och peppar efter eget huvud

Skala eller borsta morötterna och skär dem i stavar. Koka morötterna i en bottenskyla lättsaltat vatten tills de är nätt och jämnt mjuka. Blanda under tiden ihop ingredienserna till dressingen. Stek korven och kärna ur oliverna (själv tycker jag att det blir lite mer sport att ha kvar kärnorna, men då krävs att samtliga vid köksbordet är införstådda i detta. Annars kan det bli dyra tandläkarräkningar). Häll av kokvattnet från morötterna och blanda i bönor och dressing och låt allt bli varmt, men inte koka.

Fördela morots- och bönblandningen på två tallrikar. Fördela oliver och korv över salladen och smula över getosten. Ät med en bit gott bröd.



För övrigt är jag superförkyld och tycker synd om mig själv. Det borde ni också göra. Jag har dopat mig själv med massor av treo bara för att kunna laga den här måltiden. Och nu orkar jag inte ens diska efter mig, buhu.

4 kommentarer:

KrakelSpektakel sa...

Tyska korvmakare är inte att förakta, men jag måste säga att jag hellre skulle vilja ha en fransk champangeproducent.

Gitto sa...

där har du onekligen en poäng, krakel! Fast helst av allt vill jag nog ha den pojkvän jag har. Han köper treo åt mig när jag är bakis och neverstop när jag är godissugen. Det är inte heller att förakta.

Lisa sa...

Låter väldans gott. Korv är så infernaliskt gott när den är bra och så vidrig när Lithells är inblandad.

Gitto sa...

ja, korv är verkligen vanskligt, det finns hur mycket äcklig skitkorv som helst ute i butikerna, och ändå (eller just därför?) är det så svårt för små aktörer med bra råvaror att slå sig in på marknaden. Trist tycker jag som är korvfantast!