onsdag, november 14, 2007

Pannkakor del 1: fluffigt värre!

Häromhelgen hälsade jag på familjen på Öland för lite rekreation (samt lite helstekt anka). Min japanske bror - som flänger som en furie runt världen - hade tidigare tagit med sig kanadensisk lönnsirap som stod och skräpade i skafferiet. Lillasyster Siri älskar amerikanska pannkakor. Klart man ställer upp!

Ett smart sätt att få lite extra fluffiga pannkakor är att vispa äggvitan hårt innan man blandar ned den i pannkakssmeten. Tillsammans med lite bakpulver blir det perfekta pannkakor. Tillsätter man dessutom lite rostade, hackade valnötter till smeten får man riktigt lyxiga pannkakor. Fast min far, som roat iakttog mitt pannkaksmakande tyckte bara jag krånglade till allt. Fast det tycker han å andra sidan jämt, eftersom han själv lever nästan enbart på vitlöksstekta ägg.

Här är det min bror Max som inte kan hålla sig från pannkakorna när jag fotograferar dem. Äsch, nu ljög jag! Bilden är arrangerad...

Amerikanska pannkakor med valnötter
ca 10 st

1 dl hackade valnötter
2,5 dl vetemjöl
1 msk socker
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
2 ägg
2,5 dl filmjölk
smör till stekning

Rosta valnötterna i en torr stekpanna.

Blanda valnötter, mjöl, socker, salt och bakpulver i en bunke. Separera äggen och blanda ned äggulorna i filmjölken. Vispa äggvitorna till ett fast skum.

Vispa ihop mjölblandningen med filmjölken. Vänd försiktigt ned äggviteskummet.

Stek pannkakor (storleksmässigt bör de vara som lite större plättar) på medelhög värme i lite smör i en panna. Servera med lite lönnsirap.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh det är så gott med amerikanska pannkakor, åt såna senast i helgen. Nästa gång ska jag testa din variant, att ha i valnötter låter gott!

Anonym sa...

Åååhhhh,anka!
Blev ingen anka eller gås för mig i år heller,trots att det fanns fina färska exemplar på min favoritaffär.
Anledningen är att min man inte gillar fågel,endast kyckling,och ankorna vägde 3 kg och gåsen över 6 kg och jag hade ingen att bjuda på middag eftersom släkt och vänner bor i Malmö,Finland och Spanien,suck,tyvärr.
Så är djupt avundsjuk på ankan,det är inte riktigt samma sak med frysta ankbröst.

Plastfarfar sa...

Vitlöksstekta ägg? Nu får du berätta mera.