måndag, oktober 02, 2006

Slömorgon och latpasta

Stackars pojkvännen kom hem till mig mitt i natten efter en resa genom den småländska kontinenten, feberfrossig, snuvig och med en liter mjölk i näven (han var tydligen mjölksugen). Han gav sig av igen tidigt i morse, och av min utlovade frukost blidde noll och intet. Halv sju på morgonen är inte min mest altruistiska stund på jorden, så jag kved helt enkelt ett lite luddigt "förlååååt" och somnade om. '

Men till mitt försvar vill jag framhålla att jag faktiskt brukar offra mina ljuva sovmorgnar för att få tillbringa frukosten tillsammans med Magnus. Vad som serveras? Kaffe, mina hembakade surdegsbullar (fryses in jästa och gräddas direkt från frysen), min hemgjorda rosa krusbärsmarmelad, Falbygdens extralagrade och kanske en god skinka och dijonsenap. Tillika yoghurt och Frebacos fullkornshjärtan utan socker. Mums. Nu ångrar jag faktiskt att jag inte tog mig upp i morse, för är jag ensam tar jag mig aldrig för att äta frukost. Fast snart kokar jag nog ihop lite latpasta:

Latpasta
1 person

1 portion fullkornspasta (gärna linguine)
1/2 dl solrosfrön
1 halv vitlöksklyfta
1 liten torkad röd chili
1 tsk tomatpuré
1 msk olivolja
1 liten knippa basilika (eller oregano eller persilja eller vad du nu har hemma i örtväg)
salt och peppar

Koka pastan. Rosta under tiden solrosfröna i stekpanna. Mal dem (i mortel, kaffekvarn eller hur du nu vill) och släng ned dem direkt i en djup tallrik. Pressa vitlöken, smula i chilin, tillsätt tomatpurén och salta och peppra efter behag. Hacka basilikan och släng i den också tillsammans med olivoljan. Rör ihop. I med den färdigkokta pastan och blanda om. Ät och var glad att du i alla fall inte äter snabbmakaroner med ketchup.

Inga kommentarer: